Historie van het Solexrijden - Velosolex

De Solex (voorserie) wordt in 1942 ontworpen door Franse ingenieurs met de naam Goudard en Menesson en krijgt de merknaam Velosolex; eerder, al vanaf 1918, wordt er volop geexperimenteerd met fietsen die voorzien worden van een hulpmotor. Het bedrijf dat voor de productie zorgt, is vooral bekend als maker van carburateurs en in 1946 wordt er begonnen met 45 cc bromfietsen en vindt de echte introductie plaats met het motorblokje type 129. Het Solexrijden kan beginnen!

Tour de Solex Velosolex 1400 Solexrijden op de Solex Solexine solexverhuur Solexrijden Solex toer solextocht Solexverhuur Solextocht

Nederland is in 1948 aan de beurt om de Solex te verwelkomen. De eerste importeur heet R.S. Stokvis & Zonen en deze ontvangt 5 stuks van het Franse Velosolex a 375 gulden per stuk. De import groeit dankzij een groot succes, zeker wat betreft Solexrijden onder jonge vrouwen en van export is derhalve geen sprake. Er wordt een fabricageomgeving opgezet waar de officiële Solex in licentie kan worden gebouwd: Eerst Nederlandse Autorijwiel Fabriek (ENAF) is de locatie waar Van der Heem NV ze voor Stokvis & Zonen maakt. Eveneens verschijnt er een blad dat helemaal gericht is op de Solexrijder: op de Solex. Er ontstaan diverse Solexclubs die door heel Europa toeren.

Aan het einde van de jaren 60 is Motobecane de nieuwe eigenaar van de Velosolex en de Solex Flash (met gewijzigde koeling) ziet het licht. De reparatie van het blok is echter niet bepaald efficiënt te noemen. De interesse neemt af en na het uitbrengen van een snorfiets met aangepast vermogen koopt Yamaha in 1983 de fabriek in Frankrijk die op dat moment failliet is verklaard. Het doek valt in 1988 en de fabriek van Velosolex wordt helaas gesloten en het zal nog een aardige periode duren voordat het voormalig zeer geliefde Solexrijden een vervolg krijgt aan de hand van een buitenlands avontuur.

Halverwege de jaren 90 neemt een Franse importeur 60% van de resterende aandelen over en verhuist de productie naar Cyclon te Hongarije. Daar wordt het type 3800 (1966) geassembleerd en in Dong Tian te China. In 2005 wordt bekend dat het merk Solex nieuw leven ingeblazen krijgt dankzij Mopex, een Frans bedrijf waar de oude modellen worden geproduceerd. Om juridische redenen echter onder de merknaam Black 'n Roll.